Alice Springs en de gebieden in de Outback ...

25 februari 2019 - Helmond, Nederland

Zaterdag 16-02-2019 We vertrekken sochtends vroeg vanuit ons Ibis Hotel met onze backpacks en kleine handbagage (onze koffers en de grote backpack van Amber laten we  achter in de bagage ruimte van het hotel om de 20ste terug te komen. ) We gaan lopend naar Melbourne station om daar eerst de trein te pakken en dan de shuttlebus vanaf de autobusstation naar het Melbourne vliegveld naar onze hostel YHA in Alice springs waar we zaterdagmiddag aan kwamen na een drie uurse binnenlandse vlucht met Catay airflight.Onze drie persoons kamer is netjes het verschil met onze driepersoons kamer in het hotel is dat we hier een apart gezamenlijk douche/wc gebouw moeten gebruiken net als op de camping.De aankleding was leuk en fris en er was ook nog een zwembad aanwezig en een mooie filmscherm op de artistieke binnenplaats van de hostel. Zaterdags hebben we gerelaxt bij het zwembad .En Alice  springs verkent ,daar ook nog een reptielreservaat bezoekt waar we verschillende reptielen en een wurgslang hebben aangeraakt en omgehangen en buiten ook nog het voeren van een krokodil bekeken en verschillende slangen in het gebouw bekeken achter glad. Daarna wel een lekker diner gegeten bij een geadviseerd restaurant Sporty genoemd waar Jarco ook een ijs en ijskoud biertje kon drinken bij een gemidd.temperatuur van 40-45 graden in Alice. Ook de aankleding van de omgeving was fris en leuk ook wel met artisieke tintjes  aangekleed.

En er waren ook verschillende soorten mensen woonzaam zoals oa.de aboriginals die vaak de schaduw opzochten en bivakkeerde ,picknickte onder de bomen op de verschillende grasvelden van de parken in Alice Springs.Deze maakte ook veel handgemaakte producten zoals schilderdoeken en beschilderde lederwaren. Een apart slag volk met nog aanwezige rituelen en geloofsovertuigingen die wij wel moeten blijven accepteren en koesteren.

Zondagochtend de 17-02-2019 werden we vroeg bij onze hostel opgehaald door een busje met aanhanger met onze 4 daagse chauffeuse /gids Rebecca waar bij we de eerste 6uur de enigste passagiers waren.Onderweg zag de natuur er steeds droger en dorrer uit ,je ziet vooral  een rode zand grond met witte gele droge struiken en witte zwarte bomen.Ook zagen we bij karkassen van dode dieren en arenden en een dingo (wilde hond )die erbij stonden te smullen. Bij een hotel in Uluru vlak bij het vliegveld van Uluru en bij het vliegveld hebben we onze medepassagiers opgepikt.We hadden een volle bus met een gevarieerd gezelschap van 25 mensen waarvan wij de oudste waren maar achterafgezien zeker niet de minste 😚... Vandaar uit kwamen we bij het natuurpark van Uluru en Kata Tjata waar we onze eerste kamp hadden. We hebben onze spullen daar neergezet en hebben meteen onze eerste lunch gezamenlijk gemaakt.Vandaar uit hebben we onze eerste tocht door het Kata Tjata gebergte gelopen een tocht van 2,5km heen en 2,5 km terug.Was veel klim en loop werk maar de moeite waard en mooie foto’s.en we zagen een mooie zonsondergang. Er waren wel veel vliegen maar die dag ging het nog wel ..Na de tocht hebben we ons diner gemaakt kameelburgers met sla en hebben we een duik in een zwembad vlak bij het kamp genomen was erg verfrissend na al een zeer warme dag tocht. Daarna was onze eerste nacht in een swag op de grond buiten kijkend naar onze sterrenhemel die dankzij de heldere maan pas smorgens vroeg te zien was.              Maandagochtend 18-02-2019 moesten we om 4:30 opstaan ,ons ontbijtje van worsten en spek achter de kiezen om om 5;30 onze tocht om Uluru te lopen om de mooie kleuren op de berg te zien vanwege de zonsopgang was deze magnifiek ,en de moeite waard om dit zo vroeg te bekijken. Alleen veel last van de vliegen die iedere dag meer werd.Deze dag waren wij de eerste klaar met de tocht (de oudjes😛) Daarna zijn we doorgereden naar ons tweede kamp waar we ons weer settelde en weer in onze swag gingen slapen maar eerst ons diner klaarmaakte,Nu zagen we veel meer sterren en sterrenstelsels zoals Orion en de melkweg en de kleine beer.Het was onbeschrijfelijk om het vanuit liggend in een swag onder een open hemel konden bekijken bij een knapperd haardje . Waar we savonds de aardappels hebben gegaard op en onder gloeiende as met barbecue worsten en Kangeroe biefstukken en sla erbij.En als toetje marshmallows boven de vlammen. Snachts  hebben we nog visite van twee dingo’s gehad die een van de marshmallows zakken die open was hebben meegenomen en opgegeten.

Dinsdagochtend  de 19-02-2019 hebben we gezamenlijk een Engels ontbijt gemaakt ,schrambels egga met nog wat worstjes . Deze dag moesten we zelfs al om 4:15 opstaan om de hitte van die dag voor te zijn en dat we de meeste tijd in de schaduw konden lopen en klimmen zonder /weinig vliegen die als de zon eenmaal stond in grote aantallen ineens aanwezig waren. Nu hadden we bij het reservaat allemaal een vliegennet gekocht voor het gezicht waar ze anders in de oren,ogen,mond en neus vlogen wat gewoon erg irritant en goor was. En bij de King rock was het nog extremer als de afgelopen dagen. En deze tocht ging over een klim van 500 onregelmatige treden en op en af over rotsen over een afstand van 7km waar we ongeveer 4 uur over hebben gedaan.Het was zwaar maar zeker de moeite waard.Na lekker douchen en eten weer een nachtje swag waar we nu heel helder alles zagen in onze mooie sterrenhemel.Na weer een flink ontbijtje en opruimen en alles inpakken in de bus en aanhanger (waar niet iedereen meer bij was ,die waren al naar het zwembad vertrokken terwijl het de bedoeling was dat iedereen mee zou opruimen.)Hierdoor werden sommige spullen los in de aanhanger gegooid waar vooral de engelse meisjes niet blij mee waren. Nog even poedelen bij het zwembad .Vandaar uit zijn we vertrokken naar onze overstap op een andere bus met chauffeuse Laura waar wij mee naar Alice springs terugreden. Na een goed afscheid van Rebecca waar wij veel plezier en steun van hadden gehad tijdens deze paar dagen,gingen we op weg terug naar de beschaving. Dinsdags na middag bij onze hostel aangekomen te zijn .eerst een frisse duik in ons zwembad genomen daarna lekker gedoucht en weer heerlijk gegeten bij Sporty restaurant.Nog even gewandeld en lekker geslapen in een gewoon bed.

Om dan woensdagochtend 20-02-2019 weer naar Melbourne terug te vliegen en nu vanaf het vliegveld een taxirit (blijkbaar goedkoper als de shuttle bus) naar het Ibis hotel terug om daar nog 3-4dagen te genieten van Melbourne.

Zie hierna mijn laatste blog ..Tot dan Guys ...